Zo maar een zomeravond

`Zomaar een zomeravond…´

Zo maar een zomeravond………….

in de Hervormde Kerk van Nijeveen. Onze organist Marjo viert die dag haar verjaardag en krijgt een origineel cadeau van haar collega organist van de Grote Kerk in Steenwijk Stefan van Dokkum en zijn vrouw Claartje van Dokkum aangeboden: een concert(je).

De gasten luisteren ademloos naar het zingen van Claartje en het orgelspel van Stefan. Bekende, minder bekende en onbekende stukken worden ten gehore gebracht. De fraaie en krachtige stem van Claartje vult het kerkgebouw, de begeleiding is perfect. De registratie (het gebruik van de verschillende stemmen) is soms verrassend! Wat een mooi cadeau!

Waarom deze “openbaring” in het kerkblad? Zo noemde Stefan van Dokkum het orgel van onze kerk. Lyrisch waren zijn omschrijvingen van het orgel. Hij schaamde zich er haast een beetje voor dat hij niet wist dat er een dergelijk juweeltje in de directe omgeving van Steenwijk stond. Maar goed: beter laat dan nooit.

Zo hoort u het ook nog eens van een ander wat wij feitelijk al wisten. Het Stulting/ Maarschalkerweerd orgel is een klein maar fijn instrument, goed passend in ons kleine sfeervolle kerkje. Een instrument waar we trots, maar ook zuinig op moeten zijn. Dat het register Tremulant (geeft zoals iemand het onlangs nog zei bibbergeluid) tijdens dit concert wat meer werd gebruikt dan normaal door de drie eigen organisten in de kerkdiensten heeft met de liefde van deze organist voor dit register te maken.

Gert Wisselink.