‘Lievelingsconcert’ 4 oktober 2013

'Lievelingsconcert' 4 oktober 2013

Marjo Withaar, Albert Hoekerswever en Jannie Stukker geven een uniek concert.
4 oktober 2013
Voor het  eerst in de geschiedenis van deze kerk hebben de eigen organisten een orgelconcert  verzorgd. Ze hebben laten horen dat  met dit orgel muziek uit verschillende perioden verantwoord kan worden gespeeld. In de goed gevulde kerk hebben bezoekers en familie en vrienden van de organisten kunnen genieten van het fraaie,  goed gestemde orgel.
Albert Hoekerswever begon met muziek uit de Romantiek van Edmund Parlow, geboren in 1855, uitermate geschikt voor dit orgel dat in 1847 is gebouwd. Ragfijn in het Moderato en met volle klanken in het Grazioso. In het Con Moto van Bach kwamen de Octaaf 4 en de Woudfluit 2 goed van pas . Albert is een liefhebber van Engelse muziek en wist in een Cornet Voluntary  de Dulciaan 8 in de discant een prachtige melodie te laten spelen.
Jannie Stukker deed de Barok eer aan met muziek van G. Ph. Telemann en J.S.Bach. Vooral de Kleine Fantasien van Telemann maakten indruk op het publiek, niet altijd even gemakkelijk om te spelen, maar Jannie maakte duidelijk dat zij deze stukken volledig beheerst.
Voor de pauze speelde Marjo Withaar muziek uit de 20e eeuw van de componisten Sanderman, Griekspoor en Grey. Zij gaf het orgel alle kansen om zich in volle glorie te laten horen zoals in het Second Grand Coeur van Grey. Feestelijke muziek waarbij  Marjo de gelegenheid kreeg om te laten horen wat zij in haar mars heeft.  Het veelvuldig gebruik van de Tremulant in het Abba Vader van Griekspoor veroorzaakte kippenvel bij de liefhebbers van dit register en van deze muziek.
Na de pauze lieten Jannie Stukker  en Helga van Stein Callenfels horen dat het Maarschalkerweerdorgel in deze ruimte  uitermate geschikt is om een fluit te begeleiden.  De Sonate in E-klein voor fluit en orgel van Platti werd door de dames perfect gespeeld.
Marjo en Albert sloten het concert af met twee stukken voor quatre mains van een anonieme componist en van Mozart. De aria uit Figaro’s Hochzeit werd zo uitnodigend gespeeld dat de melodie zo hier en daar werd mee geneuried.
Een langdurig applaus viel de uitvoerenden ten deel. Bloemen werd uitgereikt door de predikant René Kok, die voor een professioneel, stijlvol  programmablad had gezorgd.
U kunt de eerste helft van het concert hier beluisteren