Een grote beurt voor het orgel, vervolg

`Een grote beurt voor het orgel, vervolg´

De grote beurt van het orgel, vervolg

Het eerste gedeelte van de grootonderhoudsbeurt van het kerkorgel is afgerond. Orgelbouwer de Graaf heeft de windlade opnieuw afgesteld, er is nieuw afdichtingsleer aangebracht op de frontstok, terwijl ook de schroefbevestiging is vernieuwd. Alle het pijpen van het orgel zijn uit de kast geweest en in de werkplaats in Leusden gereinigd, opnieuw geïntoneerd en na herplaatsing in de kast weer gestemd.
“Alle pijpen” is niet helemaal juist, het pijpwerk van de Dulciaan 8 voet ( als wij als organisten dit register opentrekken kunnen we altijd kunnen rekenen op afkeurende blikken van sommige mensen vanuit de kerk naar boven) moet nog een behandeling ondergaan en weer worden aangebracht. Dat zal in januari gebeuren.
Het pedaal is “gepoetst”, de toetsen op het klavier zijn opnieuw afgesteld, die uiterlijke onderdelen zien er ook weer prachtig uit.

Gelukkig hebben we het orgel maar één dienst hoeven missen. Met behulp van sterke mensen en een bestelauto is voor één zondag een elektronisch orgel in de kerk gebracht.
Tijdens zijn werkzaamheden heeft de orgelbouwer regelmatig bezoek gehad van belangstellenden, die er zich over hebben verbaasd dat in zo’n relatief kleine orgelkast zoveel pijpen zitten. Zij hebben ook van orgelbouwer de Graaf kunnen horen en zelf kunnen zien dat het orgel nog in een prima staat is.

Als in januari de Dulciaan weer wordt aangebracht zullen wij ongetwijfeld nog weer eens stukken spelen waarbij we dit tongwerk zullen laten horen.

Marjo Withaar, Albert Hoekerswever en Gert Wisselink.